Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
26/01/2006 / Barcelona

Ricardo Baeza, director dels centres d'investigació de Yahoo! a Europa i Amèrica Llatina, desmitifica Internet i qualifica de “caos” al 98,5% de la xarxa

Recent nomenat màxim responsable dels nous centres d'investigació del portal Yahoo! a Europa i Amèrica Llatina, Ricardo Baeza ha ofert a l’ICCI / Casa Amèrica Catalunya la primera intervenció des de la seva nova responsabilitat. A la sessió “Totpoderós Internet” del Cicle “Ciència i Poder”, el també professor del Departament de Tecnologia de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona i director del Centre d'Investigació del Web de la Universitat de Xile, ha reflexionat sobre el “poder de buscar” a la xarxa. (a la imatge, Ricardo Baeza, dempeus, durant la conferència)

Recent nomenat màxim responsable dels nous centres d'investigació del portal Yahoo! a Europa i Amèrica Llatina, Ricardo Baeza ha ofert a l’ICCI / Casa Amèrica Catalunya la primera intervenció des de la seva nova responsabilitat. A la sessió “Totpoderós Internet” del Cicle “Ciència i Poder”, el també professor del Departament de Tecnologia de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona i director del Centre d'Investigació del Web de la Universitat de Xile, ha reflexionat sobre el “poder de buscar” a la xarxa.

Les dades ofertes per Baeza en el transcurs de la seva conferència il·lustren la descomunal envergadura d'Internet: 60 milions de servidors, 20.000 milions de pàgines web i 600.000 milions de fitxers. I tot això condicionat per dues premisses subratllades per l'expert: que poc més del 10% per cent del planeta té accés a la xarxa i que “les coses d'abans de 1995” no estan al ciberespai. “La gent hauria de deixar de pensar que a la xarxa es troba tot”, sosté Baeza.

A Espanya, segons l'expert, hi ha uns 16 milions de pàgines web, amb tres idiomes preferents: castellà (52%), anglès (31%) i català (8%). Baeza, que ha informat que en l'actualitat el castellà i el portuguès es disputen el quart lloc en la classificació mundial d'idiomes més utilitzats a la xarxa, ha advertit que a Espanya hi ha uns 90.000 llocs “impenetrables” per als cercadors arran la seva configuració amb sistemes illegibles per a aquestes màquines. Tot un autèntic pecat ja que per a l'alt càrrec de Yahoo! la utilitat d'un lloc web ve determinat per la seva “buscabilitat”, “visibilitat” i “accessibilitat” a més del seu “bon contingut” i estètica adequada”. Un repòquer de condicionants que condueixen a l'anhelada fidelitat de l'internauta, assegura Baeza.

L'especialista xilè, un referent mundial en el seu camp, ha remarcat que Internet, que creix molt, “també mor”, i ha revelat que només un 1,5% de la xarxa és estable: “el 98,5% és un caos”, ha dit. “Cada any 50 milions de persones noves usen Internet i el cercador Google –al costat de Yahoo! i MSN Search, el gran dominador de les recerques a la xarxa– registra cada dia uns 300 milions de consultes”, ha afegit.

Les estadístiques ofertes per Baeza també assenyalen que el 50% dels internautes persegueixen informació; el 30% transaccions comercials i el 20% desitgen “navegar”. Un altre indicador rellevant del fenomen Internet a Espanya és el rànquing de peticions registrades a Google durant 2003, classificació composta en els seus primers llocs per “Leticia Ortiz” –avui Princesa d'Astúries i aleshores promesa del Príncep Felipe–, “Terra”, “Gran Germà”, “Jocs” i “Cotxes”.

Així, per a Baeza, la fórmula de l'èxit a Internet és “Tecnologia, tràfic de visites i publicitat”. “Sembla que ara hi ha una altra bombolla a Internet”, ha advertit l'expert abans de qualificar, tot murri, d’ “éssers binaris” als habituals dels cercadors, que miren una mitjana de dues pàgines d'entre les ofertes i que en la seva majoria es limiten a clicar també dues vegades en els vincles suggerits.