Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
31/08/2020 / Cinemes Girona (C/ Girona 175, 08037 Barcelona)

LATcinema torna a les sales amb el cicle de documentals 'Mapas Musicais do Brasil'

LATcinema torna a les sales amb 'Mapas Musicais do Brasil', tres documentals que mostraran la diversitat de territoris musicals que conviuen al Brasil, més enllà de la samba, la bossa nova i el Tropicalisme. El cicle se celebrarà el divendres 25 i el dissabte 26 de setembre als Cinemes Girona, i està organitzat per Casa Amèrica Catalunya amb la col·laboració de la Cambra de Comerç Brasil-Catalunya.

Tot i que la samba, la bossa nova i el Tropicalisme han marcat durant dècades la identitat cultural brasilera dins i fora de les seves fronteres, la vastitud geogràfica del país i la seva diversitat cultural han produït altres varietats musicals que sovint queden fora dels radars dels grans mitjans de comunicació.

"Mapas Musicais do Brasil" té com a objectiu mostrar diferents estils musicals més enllà d'aquests gèneres consagrats, així com artistes de generacions i territoris diferents. El cicle està compost per tres documentals que recorren tres escenaris diferents on la música s'aixeca com a eina de desenvolupament i identitat cultural: l'acordió ens portarà de viatge de nord a sud del Brasil amb O Milagre de Santa Luzia (Dir. Sérgio Roizenblit, 2008), sentirem el pols de les noves generacions d'artistes de música urbana amb O Rap Pelo Rap 2 (Dir. Pedro Fávero, 2019), i ens endinsarem a la selva amazònica per conèixer les músiques i cultures que hi neixen i persisteixen amb Amazônia Groove (Dir. Bruno Murtinho, 2018).


Breu història de la relació del cinema i la música al Brasil

La música sempre ha jugat un paper crucial en la cultura brasilera, no només pel seu atractiu popular, sinó com a expressió d'una rica barreja cultural. Les lletres i els ritmes deriven d'una combinació de tradicions indígenes, ibèriques i africanes, així com de gèneres estrangers més recents com el jazz, el rock i el pop. És per això que ha estat un element clau en la història del cinema brasiler, des de l'aparició de marxes de Carnaval a les chanchadas dels anys 30, 40 i 50, fins a l'ús polític de la samba en les obres compromeses del Cinema Novo a la dècada dels 60.

En els últims 20 anys, no només la música, sinó també la seva història, s'han convertit en el focus d'atenció. Coincidint amb un boom del gènere del biopic, algunes pel·lícules dedicades a les trajectòries d'estrelles han tingut resultats comercials sorprenents, com Dois Filhos de Francisco: A História de Zezé di Camargo & Luciano (Breno Silveira, 2005), el relat de superació d'un duet de música sertaneja. D'altra banda, la consolidació del gènere documental ha dedicat a la música una atenció privilegiada: entre 1996 i 2007, el número de documentals brasilers estrenats al cinema va créixer de dos a més de 20 títols l'any, i 25 dels 117 estrenats durant aquest període estaven centrats en música; Vinicius (Miguel Faria Jr., 2005), dedicat al diplomàtic, poeta i cantautor Vinicius de Moraes, és avui dia el documental brasiler de més èxit a les pantalles nacionals. Des de llavors, tant amb biopics de ficció com amb films documentals, la indústria cinematogràfica brasilera no ha deixat de retre homenatge a figures icòniques com Tom Jobim, Elis Regina, Cartola, Chico Buarque de Hollanda i Elza Soares.

No obstant això, a banda d'aquest panteó que consagra la samba, la bossa nova i el Tropicalisme, es troben molts més gèneres, estils i artistes, de vegades en territoris geogràfics menys populars, d’altres sorgits en ambients underground. Cineastes independents han posat la seva atenció en ells per completar, tros a tros, la vasta cartografia de la música brasilera. Aquesta mostra vol donar-ne un petit testimoni.

Albert Elduque, programador del cicle, és professor de Comunicació Audiovisual i Història del Cinema, especialitzat en cinema brasiler. Recentment ha acabat un postdoctorat a la University of Reading (Regne Unit). És coeditor de la revista acadèmica Comparative Cinema, publicada per la Universitat Pompeu Fabra.


MAPAS MUSICAIS DO BRASIL
25 i 26 de setembre de 2020 a Cinemes Girona
Entrada: 3’5 euros / 2€ a taquilla amb el carnet d’Amics de Casa Amèrica Catalunya, socis de la Cambra de Comerç Brasil Catalunya i Cinemes Girona.

Divendres 25 de setembre
20:30h O Milagre de Santa Luzia, de Sérgio Roizenblit (2008)
Dissabte 26 de setembre
19:30h O Rap Pelo Rap 2, de Pedro Fávero (2019)
21:30h Amazônia Groove, de Bruno Murtinho (2018)




Cicle organitzat amb la col·laboració de:
CCBC