Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
20/03/2020 / Casa Amèrica Catalunya

‘El cant dels ocells’ i ‘l’Escopetarra’: dos símbols de pau units a Casa Amèrica Catalunya

Durant aquests dies, se’ns demana –i se’ns demanarà– que, malgrat les pèrdues, les angoixes i les renúncies, totes i tots siguem, al capdavall, protagonistes d’una bona història escrita a partir de valors i consciència. Se’ns demana responsabilitat i civisme per superar una situació crítica. Se’ns anima a pensar que en sortirem reforçats, que serem una societat millor.

L’octubre de 2013, l’Alejo, el Carlos i l’Andrés, tres músics colombians, van arribar a Casa Amèrica Catalunya per fer un concert. Camí del 40è. aniversari de la mort del mestre Pau Casals, els vam convidar a fer una actuació que acabés amb la interpretació d’El cant dels ocells, cançó tradicional catalana que es va convertir en símbol de concòrdia i llibertat l’any 1971, quan el violoncel·lista i compositor d’El Vendrell la va tocar a les Nacions Unides després de rebre la Medalla de la Pau.

La proposta afegia una singularitat: un dels instruments principals d’aquesta peça havia de ser l’escopetarra, originària arma de foc convertida en guitarra pel músic i activista colombià César López. Per primer cop, dos emblemes de pau servint l’un per a l’altre. Alejo García, Carlos Palacio ‘Pala’ i Andrés Correa ho van entendre a la primera i van fer la seva versió ben particular d’El cant dels ocells, derivant en la seva part final al popular tema de José Barros titulat El Pescador.

Celebrat l’11 d’octubre i en el marc d’unes jornades sobre el paper dels Defensors i Defensores dels Drets Humans, el concert va evolucionar fins arrodonir una bona història. A partir de valors i consciència, hi ha principis que, en efecte, ens poden fer millors.

Alejo García, Andrés Correa i Pala, ‘El cant dels ocells’, Colombia Catalunya